Verantwoorde koploper in chemie

Hoe maken we onze duurzaamheidsimpact zichtbaar? Met die vraag klopte Stahl vijf jaar geleden bij HvdM aan. Een intensieve samenwerking ontstond om Stahl te positioneren als verantwoorde koploper in de wereld van coatings voor de auto- en mode-industrie.
Verantwoorde koploper in chemie

Stahl is producent van chemicaliën om uiteenlopende materialen de gewenste eigenschappen te geven. Zoals coatings voor leren autostoelen, waterdichte bergschoenen, hippe tassen, krasvaste tafels en hittebestendige daken. Wereldwijd gebruiken duizenden bedrijven Stahls chemicaliën voor de juiste ‘finishing touch’ van hun producten.

Stahl zet alles op alles om zo verantwoord mogelijke chemicaliën te ontwikkelen met het oog op de wereld van morgen. De Sustainable Development Goals van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties zijn hierbij het uitgangspunt.

Impact

Vijf jaar geleden waren Stahls inspanningen om de keten te verduurzamen nauwelijks zichtbaar. Samen met Stahl en reclamebureau GI ontwikkelden we een communicatiestrategie om onder het motto ‘If it can be imagined, it can be created’ de duurzaamheidsaanpak van Stahl in de spotlights te zetten. Dit had een vliegwieleffect. Met onze aanpak inspireerden we ook andere partijen in de keten duurzamer te werken.

Een greep uit de activiteiten:

  • De positionering, communicatiestrategie en -activiteiten voor de Stahl Campus®. De trainers leren mensen uit de keten hoe zij duurzamer en transparanter kunnen werken.
  • De communicatie voor de opening van een Stahl Center of Excellence in India. Dit Center ondersteunt lokale leerlooiers met als doel het afvalwater met 40% te verminderen.
  • De introductie van Stahl BeTan®. Met dit productportfolio kunnen leerlooiers de eerste fases van het leerproductieproces (beamhouse & tanning) op een duurzamere manier aanpakken.
  • De lancering van ADUU Mal, een kwaliteitslabel voor fashionitems gemaakt van duurzaam leer uit Mongolië. Hans Ubbink heeft de jassen, tassen en andere items ontworpen.
  • De opzet en het schrijven van de teksten voor de nieuwe website van Stahl waarin de duurzaamheidsambitie van Stahl op realistische wijze is verwoord.
  • Het schrijven van het jaarlijkse CSR-rapport en de communicatie daarover. In 2019 transformeerden we het tot het ESG-rapport. Aan de hand van de factoren ‘Environment’, ‘Social’ en ‘Governance’ verantwoorden we nu de duurzaamheidsimpact van Stahl.

Voor elk project ontwikkelden we een strategie op maat met bijpassende communicatiemiddelen. Variërend van persberichten, whitepapers, technical papers, infographics en video’s tot webteksten, podcasts, branded content en evenementen.

Succes

De communicatieaanpak – die we tot op de dag van vandaag voortzetten – heeft een vliegwieleffect. Hierdoor steeg de omzet van Stahl flink én inspireert het bedrijf anderen in de keten ook duurzamer te werken.

HvdM was vanaf het begin betrokken bij het ontwikkelen van onze contentstrategie en heeft zich bewezen als een betrokken, strategische partner. Onze onderwerpen zijn niet altijd makkelijk te begrijpen, maar het HvdM-team weet ze zich in snelle tijd eigen te maken. Precies wat wij in een communicatiepartner zoeken.

Anne ter Braak

Corporate Communications & Marketing Director