Revolutie in melk

Melk na een paar dagen weggooien. Dáár wilde Melkunie korte metten mee maken. Daarom ontwikkelde het zuivelbedrijf Versfilter™, een nieuw melkverwerkingsproces waarmee Melkunie-melk na zeven dagen nog steeds fris en vers is. HvdM werd gevraagd om het Versfilter™ te lanceren.
Revolutie in melk

Als consumenten een melkpak openen, gooien ze het vaak na een paar dagen weg. Óók als het nog niet op is. Ze denken dat de melk dan niet meer fris is. Hierdoor is melk een van de meest verspilde voedselproducten van Nederland. Versfilter™ van Melkunie wil deze voedselverspilling tegengaan. Versfilter™ is een nieuwe en puur natuurlijke manier van melkverwerking. De melk wordt, voordat deze het pak ingaat, gefilterd met een keramisch filter. Dit verwijdert 99,9% van de bacteriën die de melk zuur laten worden. Hierdoor smaakt de melk na zeven dagen nog net zo lekker fris en vers als de eerste slok.

Autoriteit en sociale bewijskracht

Om bekendheid voor en vertrouwen in het Versfilter™ te creëren, ontwikkelden we een PR-strategie p die uitging van autoriteit en sociale bewijskracht. We verdiepten en versterkten de boodschap door die elementen samen te brengen. Zo bouwden we geloofwaardigheid en relevantie op voor de duurzaamheids- en productclaim. We focusten op twee doelgroepen: media & stakeholders en consumenten. Voor media & stakeholders was de duurzaamheidsclaim voedselverspilling tegengaan de reden om aandacht te besteden aan het onderwerp. De communicatie met consumenten was gericht op de productclaim zeven dagen lang fris en vers.

Landelijke kick-off

Uiteraard moesten we een momentum creëren voor dé introductie van de nieuwe Melkunie-melk. Dit deden we met een kick-off voor nieuws- en vakmedia, NGO’s en andere stakeholders. Voor de kick-off vonden we Sharon Dijksma, destijds staatssecretaris Economische Zaken, bereid om de nieuwe Versfilter™-productielijn officieel in gebruik te nemen. Het concept sloot naadloos aan bij haar actieplan om voedselverspilling tegen te gaan. Naast de kick-off toerden we langs lifestyleredacties en bloggers. We lieten hen proeven dat er geen verschil is tussen de Melkunie-melk uit een net geopend pak of het pak dat al zeven dagen open is. In totaal bereikten we met de PR-campagne 9,3 miljoen Nederlanders. De kers op de taart: een item van drie minuten bij RTL4 Nieuws.