Menu

Nieuw politie-uniform

Reputatie & Vertrouwen

Nieuw politie-uniform

OPDRACHT

De Nationale Politie krijgt een nieuw uniform voor op straat. Dat lijkt niet zo bijzonder. Ervaring wijst echter uit dat hierop toch veel reacties kunnen komen. Soms ook negatief. Daarvoor kan het uiterlijk aanleiding geven of de (vermeende) kosten van de verandering. De communicatie-opgave was de invoering zo beheerst mogelijk te laten verlopen.

STRATEGIE

We hebben aangesloten op de gefaseerde invoering van het nieuwe politie-uniform. Pas als een bepaalde politieregio aan de beurt was, werden de regionale en lokale nieuwsmedia benaderd met gerichte informatie.

Het accent in de nieuwsvoorziening lag op de functionele aspecten van het uniform (rationeel) en op het ‘stoere’ uiterlijk (emotioneel). Politiemensen spraken er zelf over. Dat maakte het nieuws persoonlijker en dus geschikter voor de betrokken media.

AANPAK

Voor de media ontwikkelden we op maat gemaakte items, met politiemensen als woordvoerders. De items hadden een nieuws-achtige uitstraling die aansluit op wat voor de betrokken zenders gebruikelijk is.

In aanvulling op het item ontvingen de media ook een handig overzicht van de invoering van de nieuw uniformen in de desbetreffende regio.

RESULTAAT

In totaal zijn via deze benadering 1,2 miljoen Nederlanders geïnformeerd over het nieuwe politie-uniform.

HvdM DIENSTEN

  • Positionering & messaging
  • Mediarelaties & influencermanagement

HvdM TEAM

Sonja Wagenaar

Share

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!