Menu

Reddingsactie zes miljoen snacktomaatjes

PR voor Producten en Diensten

Reddingsactie zes miljoen snacktomaatjes

OPDRACHT

De zomer van 2018 was heet. De hitte gaf kwekers van groenten en fruit kopzorgen. Pruimen waren te klein. Aubergines te groot. Ze kwamen niet door de strikte kwaliteitscontroles van de supermarkten heen.

 

Ook zes miljoen snacktomaatjes voldeden niet aan de eisen van kweker Greenco. Door de extreme hitte in de kas had een deel van de snacktomaatjes rimpeltjes en kleine deukjes. Op donderdagochtend vroeg Greenco ons hoe we deze o zo lekkere snacktomaatjes binnen enkele dagen een goede bestemming konden geven.

STRATEGIE

Eén ding wisten we zeker: deze zes miljoen snacktomaatjes redden wij van de afvalhoop. Maar hoe zorgen we ervoor dat ze snel op de juiste plek terecht komen?

Vandaar het volgende strijdplan:

  • Met de eerste lading snacktomaatjes maken we een soepfabriek blij die soep maakt voor de Nederlandse Voedselbanken.
  • Met een advertentie op Marktplaats roepen we mensen op gratis snacktomaatjes op te halen bij de kassen van Greenco in Honselersdijk, Someren en de Wieringermeer.
  • Met de weggeefactie bij anti-voedselverspillingrestaurant Instock breiden we ons bereik verder uit.

AANPAK

Donderdagmiddag plaatsten we de advertentie ‘6 miljoen gratis snacktomaatjes’ op Marktplaats. Binnen 24 uur hadden we 30.000 views te pakken. Uiteraard tipten we nieuwsmedia over de opvallende actie van Greenco om te voorkomen dat de snacktomaatjes op de afvalhoop belanden. Met heel veel media-aandacht, lange rijen bij de ophaalpunten én publieke bewondering voor de actie van Greenco tot gevolg.

RESULTAAT

  • Zaterdagochtend waren alle zes miljoen tomaatjes gered.
  • Binnen 48 uur meer dan 67.000 geïnteresseerden op Marktplaats.
  • Meer dan 200 publicaties met een bereik van 21,7 miljoen in drie dagen tijd.
  • 410 posts op sociale media, goed voor een bereik van 6,4 miljoen.
  • En de allerbelangrijkste: dankzij de media-aandacht besloten supermarkten en andere retailers hun kwaliteitsstandaarden te versoepelen. De supermarkten verkopen nu ook groenten en fruit die ‘bijna perfect’ zijn.
  • Genomineerd voor European Excellence Awards in de categorieën Food & Beverage en beste campagne van de Benelux & Frankrijk.

HvdM DIENSTEN

  • Concepting
  • Merkactivatie
  • Messaging
  • Mediarelaties

HvdM TEAM

Esther van der Linde

Danielle Tamis

Astrid Kouwenhoven

Share

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Wij gebruiken cookies om je de beste gebruikservaring op onze website te geven.