Menu

Hey, het is oké!

Maatschappelijke PR

Hey, het is oké!

OPDRACHT

In Nederland hebben meer dan 800.000 mensen een depressie. Depressie is de meest voorkomende geestelijke aandoening en staat in de top-5 van oorzaken van arbeidsverzuim.

Mensen met een depressie of depressieve gevoelens vinden het lastig hierover met anderen te praten. Ook omstanders zijn vaak terughoudend het onderwerp ter sprake te brengen. Dit is jammer, want praten draagt bij aan het herstel. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben wij samen met reclamebureau Publicis en mediabureau Initiative de campagne ‘Hey! Het is oké, maak depressie bespreekbaar’ ontwikkeld om het taboe op depressie te doorbreken.

STRATEGIE

Om te achterhalen waarom mensen niet over hun depressieve gevoelens praten, is onderzoek uitgevoerd onder de risicogroepen jongeren en jonge vrouwen. Hieruit bleek dat de stilte rondom depressie voortkomt uit schaamte. Mensen met een depressie willen anderen niet belasten met hun probleem. Ook mensen in de directe omgeving, zoals familie en vrienden, zijn terughoudend het gesprek te openen wanneer zij een depressie vermoeden uit angst de ander te kwetsen. Kortom, mensen met depressieve gevoelens en hun vrienden en familie willen het gesprek wel openen, maar ze weten niet hoe zij dat moeten doen. In onze PR-strategie hebben wij ons daarom op beide doelgroepen gericht en maakten wij letterlijk zichtbaar dat het oké is om het gesprek over depressie te openen. 

AANPAK

  • Agenderen: Op een middelbare school startte staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) de campagne en hees hij samen met de leerlingen de eerste Hey-vlag. Tijdens de campagnestart wapperden door het hele land Hey-vlaggen. Hét symbool dat het oké is om over depressie te praten.
  • Social influencing om te praten over depressie: populaire influencers zoals Donny Roelvink, Yes-R en Saar deelden hun persoonlijke verhalen over hoe zij omgaan met depressies. Authenticiteit is key. Daarom selecteerden wij influencers die zelf een depressie hadden gehad of daar in hun directe omgeving mee te maken hebben.
  • Nederland komt in beweging tegen depressie: Tijdens een Moodcamp in Beesd kwam Nederland letterlijk in beweging om over depressie te praten. Centraal stond de Obstacle Run, een hindernisbaan met obstakels die symbool staan voor symptomen van depressies zoals het zwarte gat, het web en de uit-balans-baan.

 

RESULTAAT

De campagne ‘Hey! Het is oké, maak depressie bespreekbaar’ heeft de volgende resultaten opgeleverd:

  • 235 publicaties in landelijke en regionale media, waaronder een primeur in het AD en uitgebreide items op het NOS Journaal, RTL Nieuws en Hart van Nederland. Totaal bereik: 20.801.808 mensen. Integratie kernboodschap: 100%
  • Depressie letterlijk bespreekbaar gemaakt: bijna 2.000 posts op social media. Meer dan 350.000 views en honderden positieve reacties op vlogs van influencers
  • Bijna alle jonge vrouwen (90%) en een grote meerderheid van de jongeren (77%) beseffen na de campagne dat het belangrijk is het gesprek te openen wanneer ze signalen van depressie bij zichzelf constateren
  • 47% van de Nederlanders heeft over depressie gepraat gedurende de campagne of kort daarna

HvdM DIENSTEN

  • Doelgroepenanalyse en -onderzoek
  • Campagne kick-off en -activaties
  • Mediarelaties

HvdM TEAM

Esther van der Linde

Sonja Wagenaar

Priscilla Zandbergen

Share

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Wij gebruiken cookies om je de beste gebruikservaring op onze website te geven.