Menu

Roomie: laat zien dat jij er bent voor je vrienden

Maatschappelijke PR

Roomie: laat zien dat jij er bent voor je vrienden

OPDRACHT

Ieder jaar zijn 119.000 Nederlandse kinderen het slachtoffer van kindermishandeling. Dat betekent dat er in iedere schoolklas gemiddeld één kind wordt mishandeld. Zij durven niet over hun probleem te praten. Niet met volwassenen die zij vertrouwen, niet met professionals en zelfs niet met hun vrienden, terwijl uit onderzoek blijkt dat 94% van de tieners hun vrienden graag wil helpen als zij zich thuis niet veilig voelen.

Reclamebureau NOISE en PR-bureau HvdM zijn door de Rijksoverheid gevraagd om een campagne te ontwikkelen en uit te voeren om huiselijk geweld bespreekbaar te maken onder tieners.

STRATEGIE

Onderzoek heeft aangetoond dat 94% van de tieners hun wil helpen wanneer zij vertellen dat zij worden mishandeld. Toch zien slachtoffers dit niet: zij geloven dat zij er helemaal alleen voorstaan. Hoeveel gemakkelijker zou het zijn als slachtoffers mensen die willen helpen kunnen herkennen, simpelweg door te kijken naar hun vrienden?

Daarom ontwikkelden wij een herkenbaar symbool: ROOMIE. Met ROOMIE laten tieners zien dat zij klaarstaan voor hun vrienden, willen luisteren en samen op zoek gaan naar een oplossing. Jongeren kunnen met ROOMIE zowel on- als offline hun hulpbereidheid laten zien.

AANPAK

  1. Agenderen: introductie van Roomie op een middelbare school. En agendering van het onderwerp door acteur en vlogger Niek Roozen bekijk je hier.
  2. Social influencing: populaire vloggers postten ROOMIE-video’s in hun eigen stijl en format op YouTube.
  3. Verdieping en persoonlijke relevantie: Op zorgvuldig geselecteerde websites en tienermagazines met online fora vertelden leden van het Jongeren Taskforce Kindermishandeling hun verhaal. 
  4. Activeren en Handelingsperspectief bieden: Om praten over problemen thuis te stimuleren en faciliteren organiseerden wij online ‘vragenuurtjes (Girlz Talk Live) met ervaringsdeskundigen op de populaire website Girlz. Het advies dat zij gaven, bevatte het handelingsperspectief. Op Stardoll: een online community voor tieners bracht onze ROOMIE avatar het gesprek en gaf zij het handelingsperspectief. Om jongens te activeren werkten we samen met Power Unlimited, hét Nederlandse gameplatform.
  5. In gesprek op school. Speciaal voor middelbare scholen ontwikkelden we een motion graphic. De video gaat over vriendschap, je thuis niet veilig voelen, hoe je met ROOMIE kan laten zien dat je voor je vrienden klaarstaat en wat je kunt doen als een vriend vertelt over zijn problemen thuis.

RESULTAAT

De effectiviteit blijkt uit de campagne-effectmeting die voorafgaand (nulmeting) en na afloop van de campagne is uitgevoerd.

  • De helft (49%) van alle Nederlandse tieners kent ROOMIE
  • 7 op de 10 tieners weet dat praten met een vriend de eerste stap is als zij zich thuis niet veilig voelen
  • Publiciteit: 10 publicaties in (online) jongerenmagazines en blogs, 1 item op nationale RTV
  • Sociale media: 1.248 posts, voornamelijk op Twitter en Instagram
  • Gesprekken: Bijna 10.000 tieners gingen in gesprek of namen deel aan een van de online sessies op Stardoll en Girlz!
  • Actie: Meer dan 100 telefoontjes naar de Kindertelefoon na afloop van sessies op Girlz! en Stardoll, en na afloop van gastlessen op middelbare scholen.
  • De effectieve aanpak om een lastige doelgroep te bereiken is bekroond met een IPRA Golden World Award in de categorie ‘Public Sector’.

HvdM DIENSTEN

  • Messaging
  • Campagne kick-off
  • Mediarelaties
  • Storytelling & content marketing

HvdM TEAM

Daniëlle Tamis

Sonja Wagenaar

Marloes Bloemert

Share

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Wij gebruiken cookies om je de beste gebruikservaring op onze website te geven.