Duurzaamheidscommunicatie bekroond

ASN Impact Investors wil met haar beleggingen duurzame vooruitgang stimuleren. Ook in de kledingsector. Inmiddels concurreren de fast fashionbedrijven ook met Chinese partijen als Shein en Temu, die nog sneller produceren. Dit staat verduurzaming in de weg. Daarom neemt de Nederlandse impactinvesteerder een drastisch besluit. Ze verkoopt de aandelen in fast fashionbedrijven. HvdM pakte de communicatie hierover op. Met internationale publiciteit én een IPRA-award als ’s werelds beste Sustainability Communications-project als resultaat 

Duurzaamheidscommunicatie bekroond

Jarenlang probeert ASN Impact Investors fast fashionbedrijven te bewegen om duurzamer te werken. Van minder CO2-uitstoot en minder grond- en watervervuiling tot een leefbaar loon voor werknemers in de keten. Maar de fast fashionbedrijven, zoals Hennes & Mauritz, Zara en Puma, boeken te weinig vooruitgang. De negatieve impact van fast fashion op het klimaat, de biodiversiteit en de mensenrechten neemt zelfs toe.  

Stevig signaal

ASN Impact Investors scherpt op basis van nieuw onderzoek haar beleid aan en verkoopt in de zomer van 2024 haar aandelen in de kledingsector. De relatief kleine impactinvesteerder wil hiermee een stevig signaal afgeven aan kledingbedrijven én andere investeerders om nu echt vaart te maken met de verduurzaming. ‘We moeten niet achteruit, maar vooruit’, aldus San Lie, directeur van ASN Impact Investors.  

Krachtige boodschap en PR-strategie

ASN Impact Investors schakelde HvdM in voor de PR. In nauwe samenwerking met de marketing- en communicatiemanager en de directeur ontwikkelden we een krachtige communicatieboodschap en een uitgekiende PR-strategie. Met als doel om met deze stap positieve impact te maken en de reputatie van ASN Impact Investors te versterken. En dat lukte.  

In totaal verschenen meer dan 165 artikelen en items in Nederlandse media. Van de tv-journaals, de dagbladen tot de grootste nieuwssites. De artikelen en items hadden stuk voor stuk een reputatieversterkende insteek. Een mooi voorbeeld hiervan was de subkop van het artikel in EW: ‘ASN probeerde kledingsector te overtuigen, vóór ze zich terugtrok. Zo hoort het.’  

Van Forbes tot Vogue

De media-aandacht was zo groot dat het nieuws ook internationaal werd opgepikt. Van Forbes en Reuters tot Environmental Energy Leader en Just Style. Zelfs Vogue Business publiceerde over de moedige stap van de Nederlandse impactinvesteerder om de fast fashionbedrijven in beweging te krijgen.  

En al die publiciteit zorgde ervoor dat ASN Impact Investors weer in gesprek raakte met de fast fashionbedrijven uit binnen- én buitenland. En daarmee slaagden we erin om via de media de druk op te voeren op de fast fashionindustrie.  

‘Voor ons was het delen van ons besluit om voorlopig uit de kledingbedrijven te stappen, onze eerste vraag aan HvdM en gelijk ook de start van een ontzettend fijne en goede samenwerking. HvdM hielp ons met het vertalen van onze doelen naar een duidelijk en sterk persbericht en begeleidde ons gedurende het gehele traject. Ze stelden de juiste vragen en dachten kritisch mee. Ze delen ook echt onze missie om bij te dragen aan positieve verandering met alles wat we doen.’   

Jouke de Haas

Manager Marketing & Communications