Het gezicht achter de Belastingdienst

Particulieren en kleine ondernemers juist, volledig én op tijd de jaarlijkse belastingaangifte laten doen. Voor deze uitdaging voert de Belastingdienst jaarlijks een landelijke crossmediale campagne. HvdM ondersteunde voor het derde jaar op rij bij de PR-campagne én de begeleiding van de branded content.
Het gezicht achter de Belastingdienst

Veranderingen centraal

Jaarlijks nodigt de Belastingdienst miljoenen Nederlanders uit om tussen 1 maart en 1 mei belastingaangifte te doen. In totaal gaat het hierbij om zo’n 7 miljoen particulieren en 1,5 miljoen kleine ondernemers. Vooral mensen die het voorgaande jaar grote veranderingen meemaakten en kleine ondernemers hebben moeite met het doen van aangifte. Om deze mensen te helpen, zetten we in onze PR-strategie life events centraal. Denk aan het kopen van een huis, scheiden of voor het eerst aangifte doen als zzp’er. Uiteraard is onze strategie gericht op het stimuleren van het gewenste gedrag: juist, volledig en op tijd aangifte doen.

Feiten als uitgangspunt

Om mensen op de juiste momenten en met de juiste content te helpen bij hun aangifte, achterhalen we het gedrag en de emoties van belastingaangevers. Hoe doen zij het liefst aangifte? Met of zonder biertje erbij? Wat vinden ze het lastigst? Bij wie kloppen ze aan met vragen? De onderzoeksresultaten vormen de basis voor de PR-campagne en de branded content campagne. Door de juiste content op de juiste momenten en onder de juiste doelgroep te verspreiden, zorgen we ervoor dat de Belastingdienst gedurende héél de aangifteperiode zichtbaar en relevant is.

Betrokken specialist

Naast veranderingen stellen we in de PR en branded content experts van de Belastingdienst centraal. Op die manier zetten we de Belastingdienst neer als betrokken specialist, menselijk en toegankelijk. De verhalen van de experts richten zich op het helpen van verschillende doelgroepen. Denk aan jongeren met een bijbaantje en zzp’ers die niet altijd als ondernemer aangifte moeten doen.

Bekroond succes

Onze PR-aanpak is een succes. Zo droeg ons werk in 2018 en 2019 bij aan een recordaantal belastingaangiftes. Ook internationaal werd onze campagne opgemerkt: in 2019 is de PR-campagne bekroond met twee International Public Relations Association (IPRA) awards in de categorieën Communication research en Financial services & investor relations.

Meer cases

Deze website maakt gebruik van cookies.