Laat zien dat je er bent voor je vrienden

Slachtoffers van kindermishandeling durven vaak niet over hun thuissituatie te praten, zelfs niet met vrienden. Terwijl vrienden juist willen helpen. In opdracht van het ministerie van VWS en JenV, en samen met reclamebureau NOISE, maakten wij huiselijk geweld bespreekbaar.
Laat zien dat je er bent voor je vrienden

Vrienden willen helpen

In Nederland is één op de dertig kinderen slachtoffer van mishandeling. Dat is gemiddeld één leerling per klas. Slachtoffers denken vaak dat ze er alleen voor staan, maar uit onderzoek blijkt juist dat 94 procent van de tieners bereid is hun vrienden te helpen.

Maak het zichtbaar

Om tieners te helpen met elkaar over de vervelende thuissituatie te praten, ontwikkelden we ROOMIE. Met dit herkenbare symbool kunnen tieners online en offline laten zien dat zij klaarstaan voor hun vrienden. Zo weten slachtoffers bij wie van hun vrienden ze terecht kunnen en is de drempel om het gesprek te openen lager.

Bekend Nederland helpt

Om ROOMIE onder de aandacht te brengen bij tieners, introduceerde acteur en vlogger Niek Roozen ROOMIE op een middelbare school. Populaire vloggers plaatsten ROOMIE-video’s en shout outs op hun social accounts. Hiermee lieten zij weten dat zij hun vrienden wilden helpen en motiveerden ze hun fans hetzelfde te doen. Ook vertelden voormalig slachtoffers op geselecteerde websites en online fora van tienermagazines hoe ROOMIE hen destijds had kunnen helpen.

Tieners in gesprek

Daarnaast stimuleerden en faciliteerden we tieners om over problemen thuis te praten. Zo organiseerden we online vragenuurtjes met ervaringsdeskundigen op de populaire website Girlz. Ook bracht avatar ‘ROOMIE’ het gesprek over kindermishandeling op gang op Stardoll, een online community voor tieners. De avatar bood hierbij handelingsperspectief. Om jongens te activeren werkten we samen met Power Unlimited, hét Nederlandse gameplatform. Tot slot ontwikkelden we speciaal voor middelbare scholen een motion graphic. Deze animatie gaat over vriendschap, je thuis niet veilig voelen, hoe je met ROOMIE laat zien dat je voor je vrienden klaarstaat en wat je kunt doen als een vriend vertelt over zijn problemen thuis.

Een begrip

Na de campagne kende 49 procent van de tieners in Nederland ROOMIE. Daarnaast gingen bijna 10.000 tieners in gesprek over problemen thuis of namen deel aan één van de online sessies op Stardoll en Girlz. Als kers op de taart riep de International PR Association (IPRA) ROOMIE in 2016 uit tot ’s werelds beste PR-campagne in de categorie Publieke Sector.