Snel en makkelijk gezondere keuzes maken

Nutri-Score wordt hét voedselkeuzelogo van Nederland. De keuze voor dit logo was niet eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat alle stakeholders goed werden meegenomen in het proces ondersteunde HvdM het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) bij het stakeholdermanagement rondom de communicatie.
Snel en makkelijk gezondere keuzes maken

 

Keuze uit 3 voedselkeuzelogo’s

Snel en makkelijk kunnen kiezen voor gezondere voeding vindt de Rijksoverheid belangrijk. Overgewicht komt namelijk steeds vaker voor: één op de twee Nederlanders is te zwaar. Maar wat is een gezondere keuze? Hiervoor is heldere en betrouwbare informatie op productverpakkingen een must. Daarom wordt Nutri-Score hét voedselkeuzelogo van Nederland. Aan die beslissing ging een zorgvuldig keuzeproces vooraf. In 2019 vond een onafhankelijk consumentenonderzoek naar drie voedselkeuzelogo’s plaats:

  • het Franse Nutri-Score;
  • het Scandinavische Keyhole;
  • het Britse Traffic Light.

Draagvlak creëren

Het onderzoek moest uitwijzen welk logo de Nederlandse consumenten het beste helpt om gezondere keuzes te maken. Voor welk logo staatssecretaris Blokhuis ook zou kiezen, het vertrouwen in de werking het nieuwe voedselkeuzelogo stond voorop. Daarom moest het logo voldoen aan vier voorwaarden: consumenten begrijpen het logo, het logo wordt gebruikt in de landen om ons heen, het sluit aan op de Nederlandse voedingsrichtlijnen en heeft een breed draagvlak.

Om draagvlak te creëren en ervoor te zorgen dat inhoudelijke en praktische aspecten in de keuze werden meegenomen, organiseerde VWS stakeholderoverleggen voor consumentenorganisaties, gezondheidsfondsen, het Voedingscentrum, het RIVM en brancheorganisaties van voedselproducenten en supermarkten.

Wij organiseerden in nauwe samenwerking met de communicatieadviseurs en woordvoerders van VWS stakeholdersessies voor de communicatiespecialisten van de betrokken partijen. Tijdens de sessies informeerden we hen over het keuzeproces. Ook  gingen we met elkaar in gesprek over een heldere kernboodschap voor het nieuwe logo. Een boodschap die vertrouwen opwekt en alle partijen konden gebruiken om zelf over het logo te communiceren.

Consistente communicatie

Vervolgens organiseerden we samen met het communicatieteam van VWS een persbijeenkomst. Staatssecretaris Blokhuis maakte ten overstaan van de Nederlandse nieuwsmedia bekend dat Nutri-Score het beoogde voedselkeuzelogo van Nederland is. De stakeholders informeerden hun eigen achterban over de keuze. Zij konden gebruik maken van de toolkit die we samen met VWS hebben gemaakt. De toolkit bestond onder andere uit een persbericht, infographics, Q&A’s, social posts en natuurlijk het nieuwe voedselkeuzelogo.

Het is fijn samenwerken met HvdM. Van advies tot uitvoering. De HvdM’ers hebben veel mediakennis, blijven oplossingsgericht en staan altijd voor je klaar.

Lise-Lotte Kerkhof

Communicatieadviseur Voedselkeuzelogo bij VWS

Meer cases

Deze website maakt gebruik van cookies.