Van recordfile tot mediahit

Nederland loopt vast. Ook in 2024 stond er weer meer file op snelwegen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat roept forenzen op de spits te mijden. Hoe wij ervoor zorgden dat die boodschap ging vliegen én het gesprek van de dag domineerde, lees je in deze case.

Van recordfile tot mediahit

In 2024 nam de drukte op de Nederlandse snelwegen flink toe: 12% meer file dan in 2023. Vooral op dinsdag en donderdag stond het verkeer tijdens de spits vast. Door geplande wegwerkzaamheden wordt het de komende jaren nóg drukker. Gelukkig kunnen automobilisten iets doen: rijden buiten de spits. Daartoe riep het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met de campagne Spitsvrij. Onze uitdaging? Ervoor zorgen dat werkend Nederland die boodschap zou horen.

Samenwerking = key

Wanneer sta je open voor een oplossing voor het fileprobleem? Juist, op het moment dat je aansluit in de file. Met onze PR-aanpak wilden we er voor zorgen dat we in de ochtendspits het nieuws domineerden. Om dat te doen, doken we in de cijfers die IenW en Rijkswaterstaat later beschikbaar zouden maken. En waaruit bleek dat er nog nooit zoveel file stond in Nederland. Samen spraken we af dat wij de nieuwste filecijfers als eerste mochten gebruiken om aandacht te vragen voor spitsvrij rijden.

Met een primeur en interview met de minister trapte De Telegraaf de Spitsvrij-campagne af. Met Straatinterviews, polls en video’s maakten het nieuws groter. En met aandacht in de ochtendshows van radiostations lieten we de boodschap echt vliegen. Dat realiseerden we met een creatief perspakket, filevrij bezorgd op de ochtend van de campagnestart. Met het perspakket gaven we onder andere inzicht in de voordelen van spitsvrij rijden en daagden we radio-hosts én luisteraars uit om samen voor een filebingo te gaan… Bingoooo!

Bingokaart voor de campagne spitsvrij rijden

Nederland hoort in de file over spitsvrij rijden

De nieuwscijfers, de primeur en de creatieve aanpak hadden het gewenste effect. Spitsvrij rijden domineerde het nieuws in de ochtend- en de avondspits. Met aandacht op de voorpagina van de krant, in radioprogramma’s, op nieuwssites en in talkshows was de Spitsvrij-campagne niet te missen. En ook de dagen na de campagnestart bleef ‘spitsvrij’ onderwerp van gesprek bij verschillende media. Met een enorm bereik van 35 miljoen als resultaat.

Deurhangers voor de campagne spitsvrij rijden. Op tafel ligt het spel rush hour.