Nieuws

Grote prijs voor een klein gebaar

Een klein gebaar kan het verschil maken. Met dit concept wint het ministerie van VWS samen met reclamebureau Open Now de Zilveren Loeki 2020. Want het publiek vindt de tv-spot ‘Buurttuin’ van de campagne Eén tegen eenzaamheid een van de beste reclames. HvdM pakte de PR op voor deze campagne.
Grote prijs voor een klein gebaar

Een klein gebaar kan het verschil maken

Waarom het publiek de tv-spot zo waardeert? De emotie spat van het tv-spot Buurttuin af. Het is storytelling pur sang. Een knap staaltje vakwerk, want in 30 seconden brengt Open Now óók het gewenste gedrag in beeld en wat dat oplevert. Want dat maakt het makkelijker om het gedrag zelf ook uit te voeren.

Voor de Week tegen Eenzaamheid in oktober 2020 pakten wij op dat uitgangspunt door. Met behulp van herkenbare voorbeelden van mensen die zelf eenzaamheid gekend hebben, lieten we met PR zien dat een klein gebaar daadwerkelijk het verschil kan maken. Dit was mooi teamwork: we werkten nauw samen met de partners uit de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid.

Zo vertelde de 87-jarige Josephine Cohen hoe de gesprekken van Up! Nederland haar geholpen hebben weer meer in contact te zijn met leeftijdgenoten. Ze deelde haar verhaal in het programma Stax&Toine op Radio 1 samen met ambassadeur Neelie Kroes. De 27-jarige Romy vertelde aan LINDA. hoe zij haar eenzaamheid doorbrak na een verhuizing naar een andere stad en de beëindiging van haar relatie. Met de online meetings van Join Us voelt zij dat zij er weer bij hoort.

Het AD bracht in aanloop naar de Week tegen Eenzaamheid een paginagroot artikel met de oproep van VWS-minister Hugo de Jonge om juist in deze tijd contact met elkaar te maken.

Welk gebaar maak jij?

Laten we ons met elkaar blijven inzetten om eenzaamheid in Nederland te verminderen. Welk klein gebaar ga jij maken naar iemand die wel een beetje extra aandacht kan gebruiken?