Blog

Hoe wij ervaringsverhalen schrijven

Ervaringsverhalen schrijven. Ik vind het één van de leukste dingen om te doen. Zeker als het verhaal gaat over maatschappelijke thema’s. Zoals huiselijk geweld, seksueel geweld of psychische problemen. Daarom is het zo tof dat ik dit vaak mag doen voor onze opdrachtgevers. In deze blog neem ik je mee in hoe we dat aanpakken.
Hoe wij ervaringsverhalen schrijven

Eerst even naar het begin. Ervaringsverhalen, waarom zijn ze zo belangrijk? En wanneer zetten we ze in?

Via ervaringsverhalen kan je een onderwerp bespreekbaar maken bij de gewenste doelgroep. De verhalen zijn persoonlijk, roepen herkenning op en brengen mensen in beweging. Misschien kamp jij op het moment van lezen met psychische klachten, of ken je iemand die hiermee zit. En vind je het lastig om hierover te praten. Hoe fijn is het dan om ervaringen te lezen van anderen. Mensen zoals jij, die vertellen hoe zij psychische klachten bespreekbaar maken. Daarom ontwikkelden we voor de campagne ‘Hey, het is oké’ van het ministerie van VWS verschillende verhalen waarin de lezer zich kan herkennen.

Hoe vind je de juiste mensen?

Vaak werken we hiervoor samen met een hulpverlenersnetwerk of doen we een oproep op sociale media. Voor de Hey-campagne werkten we bijvoorbeeld samen met Samen Sterk Zonder Stigma en MIND. Ook deden we een oproep op het Hey Instagram-account.

Tientallen aanmeldingen, en dan…?

Je kan niet iedereen spreken. Hoe graag je dat ook zou willen. Daarom maken we in overleg een selectie. En voeren we een aantal korte voorgesprekken. Wat is het verhaal? Heeft de ervaringsdeskundige het verhaal al eerder gedeeld in de media? Past het bij de campagne? Op die manier kijken we óf en hoe we het verhaal het beste kunnen inzetten.

Andersom bereiden we de ervaringsdeskundigen ook voor op wat zij kunnen verwachten. Met wat voor doel maken we het verhaal? Welke vragen kunnen ze van mij verwachten tijdens het interview en waar wordt het verhaal gepubliceerd?

In gesprek

Is het een match? Dan plannen we het interview in. Telefonisch, via videobellen of (pré corona) face-to-face. Het kan allemaal. Het belangrijkste is dat de ervaringsdeskundige zich er prettig bij voelt. En zich vrij voelt om alles te zeggen.

Schrappen, meer schrappen

Na het interview ga ik meteen aan de slag met het uitwerken. Omdat we veel voor de overheid werken, schrijven we op taalniveau B1. Met simpele woorden en actieve zinnen, zodat de tekst voor iedereen te snappen is. Maar zonder afbreuk te doen aan de woorden en toon van de ervaringsdeskundige.

Het is soms best een uitdaging om een gesprek van één uur te verwerken in één A4. Als het weer gelukt is om een verhaal op papier te zetten, naar tevredenheid van de ervaringsdeskundige én de klant, tovert dat een grote glimlach op mijn gezicht! Kijk op watkanmijhelpen.nl of ikvermoedhuiselijkgeweld.nl voor meer voorbeelden van ervaringsverhalen die wij maakten.

Deze blog is geschreven door Chiemke. Benieuwd wat onze rol is als de media zelf met een ervaringsdeskundige spreekt? Oud-collega Nadine vertelt je erover in de volgende blog.