Nieuws

Week van de Jonge Mantelzorger een succes

Van 1 tot en met 7 juni was de Week van de Jonge Mantelzorger, dé start voor de campagne ‘Deel je zorg’ van het ministerie van VWS. Het doel: jonge mantelzorgers aanmoedigen over de zorg te praten. De PR namen wij op ons. Met succes!
Week van de Jonge Mantelzorger een succes

Veel jongeren die opgroeien met een zieke of gehandicapte ouder, broer of zus cijferen zichzelf weg. Om goed voor je naaste te kunnen zorgen, moeten jonge mantelzorgers ook goed voor zichzelf zorgen. Dat begint ermee dat ze hun eigen grenzen te leren kennen, deze ook aangeven en hulp zoeken als de zorg te veel wordt. Maar daar zit de crux: jonge mantelzorgers houden de zorg veelal voor zichzelf.

Inzicht voor onderzoek

Met dit gegeven tuigden wij een onderzoek op dat inzicht gaf in hoeveel jonge mantelzorgers behoefte hebben aan hulp en wat hulp voor hen betekent als zij hier gebruik van maken. Hiermee creëerden we nieuwswaarde en diepgang. Door specifiek te vragen naar de impact van mantelzorg in coronatijd konden we ook een link naar de actualiteit leggen. Verder ontwikkelden we een toolkit met indringende verhalen van ervaringsdeskundigen en een routekaart die jonge mantelzorgers de weg naar hulp liet zien. Ook schakelden we een expert in die de problematiek kon duiden en oplossingen aandroeg.

Volop in de media

Dankzij deze aanpak én een gerichte mediabenadering kreeg het onderwerp tijdens de Week van de Jonge Mantelzorger de aandacht die het verdient: een volledige pagina in De Telegraaf en meerdere items op radio en tv, waaronder Hart van Nederland. Met als klap op de vuurpijl 15 minuten zendtijd aan tafel bij Op1. Kortom, een geslaagde aftrap voor de Deel je zorg-campagne van het ministerie van VWS. Op naar de Dag van Mantelzorg op 10 november!