Beat the street

Eén op de vijf verkeersongelukken onder jongeren wordt veroorzaakt door afleiding na smartphonegebruik. Dat moet anders, vindt Samsung. Samen met Veilig Verkeer Nederland wil Samsung scholieren gevaren in het verkeer laten herkennen. Samsung vroeg Cheil en HvdM een campagne te bedenken.
Beat the street

Beat the Street-app

Om scholieren bewust te maken van gevaarlijke situaties in het verkeer is meer nodig dan een belerende campagne die wijst op de gevaren. Het is belangrijk dat jongeren begrijpen wat er kan gebeuren als zij in de dode hoek van een naar rechts afslaande vrachtauto terechtkomen, of een gevaarlijk kruispunt niet kunnen overzien.

Met Virtual Reality kunnen zij dat met impact ervaren. Daarom is de Beat the Street VR-app ontwikkeld die echte verkeerssituaties nabootst. Met de Samsung Gear VR bril en de Beat the Street-app lijkt het net of scholieren zich middenin het verkeer begeven en krijgen zij live feedback op hun gedrag. Zo weten scholieren direct of ze de juiste keuze hebben gemaakt.

Lancering bij brugklassers

Om Beat the Street te lanceren, lieten we brugklassers van het Nieuwe IJssel College de app als eerste ervaren. Journalisten en influencers legden de ervaringen van de scholieren vast. Scholen die met hun leerlingen en de app aan de slag wilden, konden via de website van Samsung VR-brillen en het bijbehorend lespakket aanvragen en de app gratis gebruiken.

Het onderwerp gaven wij extra nieuwswaarde met onderzoek onder ouders van scholieren. Zij zien smartphonegebruik als het grootste gevaar voor hun kinderen in het verkeer, maar zijn vaak niet bewust van het smartphonegebruik van hun eigen kinderen.

Zeer gewaardeerd

De Beat the Street-campagne is zeer gewaardeerd. Zo publiceerden maar liefst 80 nationale, regionale en techmedia over de campagne en was er met 230 posts veel aandacht op sociale media. Ook steeg de ‘Proud to Own-score’ (de mate van gehechtheid aan een merk) voor Samsung-smartphones met 50%. Meer dan 15.000 mensen downloadden de Beat the Street-app.