Voorkom verrassingen bij online aankopen buiten de EU

Met Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis in aantocht shoppen wij er op los. Oók online. Zo’n 70% van de hulpsinten en -kerstmannen koopt in webshops buiten de EU, maar de meesten van hen weten niet welke douaneregels gelden. Om verrassingen zoals bijkomende kosten te voorkomen, start de Nederlandse Douane een campagne en schakelt ons in voor de PR.
Voorkom verrassingen bij online aankopen buiten de EU

Webshopgedrag in beeld

Veel Nederlanders bestellen in webshops zoals AliExpress en Alibaba. Toch ontbreken specifieke cijfers over online aankopen in webshops buiten de Europese Unie (EU). Daarom achterhaalt HvdM het koopgedrag in ‘verre webshops’ en het kennisniveau van de douaneregels. Wij ontdekken dat er veel onwetendheid is over de douaneregels. Zo weet 72% van de shoppers niet welke regels er gelden voor bijvoorbeeld btw en invoerheffingen. Dit zorgt bij aflevering van het pakket regelmatig voor onverwachte, bijkomende kosten. De inzichten uit het onderzoek zijn de basis voor onze PR-aanpak.

Van elektronica tot speelgoed

Gadgets, kleding en speelgoed belanden het vaakst in het digitale winkelmandje. In onze feestdagenbenadering zetten wij herkenbare aankopen centraal met een koppeling naar de douaneregels. Bijvoorbeeld dat je bij gadgets boven de € 22 btw moet betalen, maar ook dat namaak Lego niet is toegestaan. In het kader van ‘laat je niet verrassen’ geeft een douanier tips om bijkomende kosten en inbeslagname te voorkomen.

Douanier en hond in actie

Voor de campagnestart nodigden wij het AD uit voor een kijkje achter de schermen in een postsorteercentrum. Naast de inspectie van pakketjes voor onder de schoorsteen of kerstboom, is de journalist onder de indruk van vondsten zoals messen, boksbeugels en cactussen.

Shoppers aan het woord

Om emotie toe te voegen aan de PR-campagne, delen shoppers die verrast werden door de douaneregels hun ervaringen. Zo vertelt de Limburgse oma Ans over bijkomende kosten voor babykleertjes uit China. Hierdoor pakte het koopje voor haar kleinzoon duurder uit dan verwacht. Ook baalde zij van de lange bezorgtijd.

All over the news

Na de primeur in het AD pakken wij door met onze landelijke, provinciale en doelgroepgerichte mediabenadering. Want onze peiling biedt hier tal van inzichten voor. Om de douaniers tijdens de topdrukte te ontlasten, ontwikkelen wij een kant-en-klaar interview voor lokale radiostations. Dankzij de beursgang van Alibaba halen wij een paar weken later wederom het nieuws. Het NOS journaal en Zondag met Lubach maken uitgebreide items waarin de douaneregels duidelijk terugkomen. Mede door dit succes besluit de Douane het tweede deel van de PR-campagne achterwege te laten. Het doel was bereikt!

Samen met HvdM brachten wij de douaneregels voor webshops buiten de EU op een luchtige, maar informatieve manier onder de aandacht. HvdM schakelt snel en weet wat nodig is om de aandacht van media te trekken. Hierbij zorgen zij ervoor dat kernboodschappen duidelijk terugkomen in de publiciteit.

Clarinda Moonen

Coördinerend strategisch adviseur Douane