Blog

Hoe data communicatie onderbouwen

Mensen in beweging brengen om de wereld een beetje mooier te maken. Daar doen we het voor bij HvdM. Eerder schreven mijn collega’s al over hoe je een verhaal kunt vertellen met ervaringsdeskundigen. Wist je dat data je ook helpen een verhaal te vertellen? Ze maken wat je vertelt het lezen waard.

Hoe data communicatie onderbouwen

Als basis van je aanpak

Data kunnen de basis vormen voor je communicatieaanpak. Zoals bij onze campagne over het nieuwe Donorregister. Eerdere campagnes voor het nieuwe Donorregister hadden niet het gewenste effect, haalden we uit de data. We wisten dus wat we niet moesten doen. En wat wel, want dat lieten de data ook zien. Zo zagen we dat veel mensen met een niet-westerse achtergrond, ouderen en digibeten hun keuze in het donorregister nog niet maakten. Nuttig, want door deze inzichten én een pr-aanpak vol persoonlijke verhalen zagen we het aantal mensen dat een keuze maakte per maand stijgen van 38.000 naar 520.000.

Als hulpmiddel om bij te sturen

Data zijn betrouwbaar. Daarom zijn ze perfect om te beoordelen of je je doelen haalt. Wij werken met dashboards die duidelijk laten zien wat wel én wat niet werkt. Zijn de cijfers op het dashboard groen? Ga zo door! Seinen op rood? Dan duiken we dieper in de data en gaan we op zoek naar de oorzaak. Om de gewenste resultaten te bereiken, stellen we een andere aanpak of extra activiteiten voor.

Om resultaten zichtbaar te maken

De data laten zien dat meer mensen een keuze maakten in het nieuwe donorregister. Toch zijn cijfers alleen niet altijd goed te begrijpen. Daarom maken we de resultaten zichtbaar. In de hiervoor genoemde dashboards, grafieken en beelden laten we het effect van de communicatie zien aan onze opdrachtgevers. En we gaan in gesprek. Over de leerpunten, de patronen die we ontdekken en de acties die een volgende campagne succesvol kunnen maken.

Tips voor communicatie met data

  • Doe doelgroeponderzoek via publieke bronnen, zoals CBS of het Dataregister van de Nederlandse Overheid.
  • Data zijn leuk, verhalen zijn leuker. Voeg emotie toe en zorg dat je verhalen blijven hangen.
  • Grafieken en beelden werken beter dan cijfers. Je maakt ze in Excel of Google Sheets, en kunt voor ingewikkelde grafieken en beelden ook tools als Tableau gebruiken. Hun Viz of the Day laat de eindeloze mogelijkheden zien.