Nieuws

IPRA Award voor campagne Statiegeld

Campagnes die de wereld een beetje mooier maken. Daar is de PR-introductie van statiegeld op kleine plastic flesjes een mooi voorbeeld van. Dat vond ook de International Public Relations Association. En dus won onze Statiegeldcampagne een IPRA Golden World Award in de categorie Consumenten PR voor een bestaande dienst. Daar zijn we heel blij mee!
IPRA Award voor campagne Statiegeld

Op 1 juli 2021 kwam er statiegeld op de 900 miljoen kleine plastic flesjes frisdrank en water die jaarlijks in Nederland worden verkocht. Statiegeld Nederland is verantwoordelijk voor het statiegeldsysteem. Zij moet ervoor zorgen dat 90% van de kleine én grote statiegeldflessen eind 2022 wordt teruggebracht voor hergebruik. Statiegeld Nederland vroeg ons de introductie met PR te begeleiden.

De PR-campagne stond in het teken van gedragsverandering. Plots moesten ook de kleine flesjes worden ingeleverd. Met positive cueing koppelden we het nieuwe gedrag – de kleine flesjes inleveren – aan het bestaande gedrag dat met het inleveren van grote statiegeldflessen al jaren is ingesleten. En door te kiezen voor een gefaseerde aanpak hielden we het onderwerp levend. Zo stonden we onder andere stil bij het eerste flesje met statiegeld en bij het moment dat de wet.

Mede dankzij onze campagne wordt 80% van alle statiegeldflessen in februari 2022 ingeleverd. En met 950 publicaties overtroffen we zelfs onze eigen verwachtingen. Hoe we dat precies deden? Dat lees je in deze case