Menu

Belastingdienst Douane Wereldreizigerscampagne #magditmee

Maatschappelijke PR

Belastingdienst Douane Wereldreizigerscampagne #magditmee

OPDRACHT

Vakantiegangers weten dat je na een verblijf buiten de Europese Unie niet alles mag meenemen naar huis. Maar wat die regels precies zijn, weten zij niet. Met de #magditmee Wereldreizigerscampagne wil de Belastingdienst Douane voorkomen dat reizigers verboden producten meenemen of aangifte doen als de reisbagage boven de toegestane grenzen uitkomt. HvdM is gevraagd een PR-campagne te ontwikkelen die het gebruik van de Douane reizen App, website en social mediakanalen stimuleert.

STRATEGIE

Met de online kanalen van de Douane kunnen reizigers eenvoudig checken wat je mee naar huis mag nemen. HvdM bedacht een campagne gericht op alledaagse voorbeelden waarvan reizigers twijfelen of ze door de Nederlandse Douane mogen. Om tegelijktijdig begrip te kweken voor de controles van de douaniers werd bij ieder voorbeeld uitgelegd waarom iets wel of niet mee naar huis mocht. In het contact met media communiceerden wij met een positieve en dienstverlenende toon, in lijn met de communicatiestijl van de Douane.

AANPAK

Om de urgentie voor het checken wat mee mag te verhogen, hielden wij een flitspeiling onder mensen reiservaring buiten de EU. Voorafgaand  aan de campagnestartstart namen wij een landelijk medium mee achter de schermen op Schiphol.

 

Wij triggerden journalisten met aansprekende voorbeelden van checks die je met de Douane reizen App kunt doen zoals 16 liter bier en kaas. Door de resultaten van de peiling ook toe te spitsen op provincie en interviews met vraagbaken (douaniers) aan te bieden, maakten wij het nieuws persoonlijker en dus geschikter voor de regionale en lokale media.

RESULTAAT

  • 218 publicaties op landelijke- en regionale TV en radio, in landelijke en regionale dagbladen, reisblogs en migranten platforms en 40.7 miljoen impressies. Waaronder de Douan-JA Doua-NEE quizz bij Ekdom in de ochtend en een uitgebreide publicatie in het AD (print en online inclusief video).
  • Meer dan 120.000 downloads Douane reizen App tijdens de campagne
  • Uit de campagne effectmeting blijkt dat PR een positief effect heeft op de houding van reizigers tegenover de Douane, waardoor deze als meer menselijk, rechtvaardig en begripvol wordt gezien
  • Ook zorgt PR-content voor een hogere samenhang van beeld en tekst op social media. De content wordt als leuker en geloofwaardiger gezien.

HvdM DIENSTEN

  • Doelgroepenanalyse en -onderzoek
  • Campagne kick-off en -activaties
  • Mediarelaties

HvdM TEAM

Esther van der Linde

Thijs Ros

Sonja Wagenaar

Share

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Wij gebruiken cookies om je de beste gebruikservaring op onze website te geven.