Het geheim van Deense keurmerkboter
Hoe kunnen we ons product Lurpak® smeerbaar sterker positioneren? Met die vraag klopte Arla Foods bij HvdM aan. Het doel: meer schapruimte bedingen bij de Nederlandse supermarkten en verkoop stimuleren. Uiteraard wisten wij raad met die vraag.

Lurpak® is wereldwijd hét roombotermerk. In Nederland zijn de Deense kwaliteitsboter en de smeerbare variant voor op brood minder bekend. Om dit te veranderen, wilde Arla Foods de kuipjes Lurpak® smeerbaar mét roomboter sterker in de markt zetten als kwalitatief alternatief voor margarine. Om dit te realiseren, positioneerden we Lurpak® met onze PR-strategie als de authentieke Deense boter onder foodies. Hierbij richtten we ons op paid, earned en owned media.
Deense Boter Masterclass
Met onze influenceraanpak daagden we foodies uit om zelf het verschil te proeven. De foodies werden ontvangen door een Deense boterkeurmeester. Hij vertelde over de traditie van keurmerkboter en het verschil tussen producten op basis van boter en olie. Daarna namen de foodies als echte keurmeesters al kijkend, voelend en proevend de proef op de som. Met houten botermesjes uiteraard! Vrijwel iedereen onderscheidde Lurpak® en de gezouten en ongezouten Lurpak® smeerbaar van andere boters, spreads en margarines.
Vier ingrediënten
Om het kwaliteitsverschil tussen boter – het hoofdingrediënt van Lurpak® smeerbaar – en margarine duidelijk te maken, lieten wij de foodies hun eigen boter maken. En daar heb je niets anders voor nodig dan room, melkzuurbacteriën, water en zout.
Thuis proeven
Om foodies vanuit huis ook kennis te laten maken met Lurpak® smeerbaar, ontwikkelden we de Bøterbøx. Deze bedrukte box bevatte het Lurpak® verhaal en instructies om Lurpak® smeerbaar volgens Deense wijze te keuren en te vergelijken met boter of margarine van een ander merk.
Succesvolle influenceraanpak
Door deze aanpak lieten vele influencers hun volgers weten Lurpak® smeerbaar te verkiezen boven margarine. Het enthousiasme van foodies en hun aanhang droeg bij aan de uitbreiding van de schapruimte van Lurpak® in alle grote supermarkten en het verbeteren van het imago van boter én smeerbare varianten op basis van boter.
