Binnen een jaar een straat erbij? Samen lukt het wél

Meer betaalbare woningen bouwen. Dat is dé opdracht voor 342 gemeenten in Nederland. Versnellen is noodzakelijk. Maar hoe? De betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen helpen. Daarom vroeg Van Wijnen ons om 40 gemeenten binnen een half jaar te interesseren voor deze woningen. En dat lukt. Met een slimme positionering, persoonlijke aanpak én het blootleggen van het maatschappelijke sentiment.
Binnen een jaar een straat erbij? Samen lukt het wél

Positioneringsvraagstuk

Natuurlijk willen gemeenten zo snel mogelijk woningen realiseren voor hun inwoners. Maar de kant-en-klare woningen uit de woningfabriek lossen de grootste barrière niet op: het personeelstekort bij gemeenten. Want uit onderzoek blijkt dat er simpelweg niet voldoende menskracht is voor o.a. de vergunningsprocedures en de communicatie met omwonenden.

Daarom adviseerden wij om niet het product centraal te zetten, maar de aanpak van Van Wijnen om snel en zorgvuldig een straat erbij te bouwen. Een aanpak die gemeenten helpt. Bijvoorbeeld bij het voorbereiden van de vergunningsaanvraag, communicatie en juridisch advies. Zo ontstond de Snel Thuis-aanpak. Want, samen lukt het wél.

Persoonlijker kan bijna niet

Hulp neem je niet van iedereen aan. Daarom kozen we voor een hyperpersoonlijke aanpak om wethouders en ambtenaren te interesseren voor de Snel Thuis-aanpak. Met 342 gemeenten in Nederland was dat een flinke klus. Maar mét resultaat. Want meer dan 40 gemeenten maakten een afspraak, vaak in de woningfabriek zelf.

Ook met een gerichte LinkedIn-campagne en aandacht in vakmedia kregen we gemeenten in beweging.  We benutten hiervoor het See, Think, Do, Care-model. Dat werkte. Zodra we de aandacht hadden getriggerd, bleven we de wethouders en ambtenaren boeien. Uit de webstatistieken bleek dat zij echt de tijd namen voor de content. Bijvoorbeeld door het stappenplan door te nemen, en de verhalen van gemeenten die al met de Snel Thuis-aanpak werken. Kortom, de content die we maakten, sprak de doelgroep aan.

9 op de 10 Nederlanders wil straatje erbij

Met ‘een straatje erbij’ koppelden we het aanbod van Van Wijnen aan de actualiteit. Want het Economisch Instituut voor de Bouw berekende dat ‘een straat erbij in iedere stad of dorp’ de woningnood snel vermindert. Om dit kracht bij te zetten, deden we representatief onderzoek. Want zitten Nederlanders wel te wachten op ‘een straatje erbij’? Nou, ze staan nog net niet te springen. Zelfs 9 op de 10 (!) vinden ‘een straat erbij’ een goed idee, als binnen een jaar een straat gerealiseerd kan worden met woningen uit de woningfabriek.

Kamervragen

Hoe we dit nieuws brachten? Met een paginagroot artikel in het Algemeen Dagblad. De boodschap aan de politiek en gemeenten was glashelder: ‘mensen willen er snel een straatje bij’. Die boodschap pikte de Tweede Kamer op. Want door de publiciteit kreeg minister De Jonge Kamervragen over de mogelijkheden van een straatje erbij. Daardoor onderzoekt de minister nu of het nodig is om belemmeringen voor het bouwen aan randen van steden en dorpen weg te nemen.

Binnen een half jaar resultaat

We kijken terug op een zeer geslaagde campagne. En dat kwam niet alleen door de positioneringskeuze en de persoonlijke communicatie-aanpak. Ook door de intensieve samenwerking met het marketing- en salesteam van Van Wijnen bereikten we dit resultaat. Binnen een half jaar van strategie tot evaluatie. Want ook voor communicatie geldt: samen lukt het wél!

 

European Excellence Awards - Team Van Wijnen en HvdM.

Foto: Sebastian Höhn // Quadriga

“Als je een PR-bureau inschakelt, dan hoop je op een betrokken team, zoals dat van HvdM: leuke mensen, deskundig, complementair en creatief. De gedrevenheid ging verder dan professioneel plichtsbesef, het was doordrenkt met enthousiasme. Bedankt voor jullie flexibiliteit, onvermoeibare inzet en grensverleggende bijdrage aan onze resultaten.”

Mark Denslagen

PR manager Van Wijnen Groep