Met PR bijdragen aan minder valpartijen
Steeds meer 65-plussers belanden met ernstig letsel op de spoedeisende hulp na een val. Om aandacht te vragen voor het voorkomen van valpartijen vroeg het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ons een PR-strategie te ontwikkelen als onderdeel van de landelijke aanpak ‘Ik sta sterk’. Hieronder lees je meer.

Maatschappelijk probleem
De gevolgen van een val kunnen voor ouderen levensgevaarlijk zijn. Daarom willen we valpartijen zoveel mogelijk voorkomen. Om aandacht te vragen voor het belang van valpreventie ontwikkelde het ministerie van VWS de landelijke aanpak ‘Ik sta sterk’. De landelijke Valpreventieweek van VeiligheidNL brengt het thema nog eens extra onder de aandacht. Ook wij wilden met onze PR-aanpak aandacht vragen voor het voorkomen van valpartijen. En ouderen en naasten een eerste stap laten zetten in de bewustwording rond valrisico’s.
Cijfers waar je niet omheen kunt
Bij een rondvraag op kantoor, kende iedereen wel iemand die was gevallen. Dat valpreventie nodig was, voelden we dus aan alles. Maar voor media-aandacht is meer nodig dan anekdotisch bewijs. Daarom gingen we samen met het ministerie van VWS, VeiligheidNL, Keijzer en de gedragswetenschappers van Duwtje op zoek naar bewijsvoering. Dat bleek er te zijn. Zo belandden in 2023 belandden maar liefst 112.000 65-plussers op de spoedeisende hulp na een val. Een stijging van 17% als je het vergelijkt met tien jaar geleden. Onder 65- tot 75-jarigen is dat zelfs 22%. En driekwart van hen belandde op de SEH met ernstig letsel. Kortom: nieuwe en urgente cijfers die het probleem op de kaart zetten.
Urgentie, sociale norm en handelingsperspectief
We gebruiken de urgentie uit de cijfers om ouderen te laten nadenken over het risico op vallen. Omdat we weten dat veel ouderen niet bezig (willen) zijn met het risico op vallen, doen we dat op een menselijke en herkenbare manier. Op twee manieren brengen we het thema valpreventie dichtbij:
- We maken nieuwsberichten op maat, passend bij de doelgroep. En benaderen regionale, lokale en lifestylemedia persoonlijk met de letselcijfers.
- De ervaringen van andere ouderen zorgen voor herkenning. Zij helpen ons bij het creëren van een sociale norm. En laten zien dat een valpreventiecursus een slimme én gezellige manier kan zijn om aan je balans te werken.
Naast urgente cijfers en ervaringsverhalen bevestigden experts en docenten van valcursussen de sociale norm rond vallen. Met hen boden we interviews aan, waarin zij bijvoorbeeld tips geven of vertellen wat een valpreventiecursus kan opleveren. En door het risico op vallen bespreekbaar te maken, de risicotest onder de aandacht te brengen en te verwijzen naar valpreventiecursussen in de buurt boden we op laagdrempelige wijze handelingsperspectief.
Valpartijen samen voorkomen
Het voorkomen van een valpartij was tijdens de Valpreventieweek van 30 september tot 6 oktober 2024 volop in het nieuws. Van landelijke nieuwsmedia, regionale en lokale nieuwsmedia, lifestylemedia, zorgmedia tot ouderenmedia. Onze PR-strategie bracht het gesprek op gang én droeg flink bij aan de aandacht. Ook zorgden we voor bekendheid van de valrisicotest en de tips om vallen te voorkomen.
Onze aanpak zorgde voor ruim 600 artikelen en items online, op radio en tv. De publicaties in media zoals Libelle, Max Vandaag, De Telegraaf en De Stentor zorgden voor een bereik van ruim 22 miljoen.

HvdM vertaalde de landelijke PR-lijn van VeiligheidNL naar regionale persberichten, inclusief lokale cijfers en met verhalen van ambassadeurs uit de regio. Chapeau voor HvdM die hiervoor maar kort de tijd had. De media-aandacht droeg zo bij aan het bereiken van 65-plussers in heel Nederland.
Communicatieadviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport