Bijdragen aan minder valpartijen
Steeds meer 65-plussers belanden met ernstig letsel op de spoedeisende hulp na een val. Om aandacht te vragen voor het voorkomen van valpartijen vroeg het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ons een PR-strategie te ontwikkelen als onderdeel van de landelijke aanpak ‘Ik sta sterk’. Hieronder lees je meer.

Maatschappelijk probleem
De gevolgen van een val kunnen voor ouderen levensgevaarlijk zijn. Om aandacht te vragen voor valpreventie ontwikkelde het ministerie van VWS de landelijke aanpak ‘Ik sta sterk’. Met de landelijke Valpreventieweek creëert VeiligheidNL een jaarlijks momentum voor dit thema. Het ministerie vroeg HvdM een PR-aanpak te ontwikkelen rondom de Valpreventieweek en media-aandacht te realiseren met minimaal 200 publicaties in nieuws- en lifestylemedia. Want als ouderen en hun naasten zich meer bewust zijn van hun risico, dan kunnen we met elkaar valpartijen voorkomen.
Cijfers waar je niet omheen kunt
Bij een rondvraag op kantoor, kende iedereen wel iemand die was gevallen. Dat valpreventie nodig was, voelden we dus aan alles. Maar voor media-aandacht is meer nodig dan anekdotisch bewijs. Daarom gingen we samen met het ministerie van VWS, VeiligheidNL, Keijzer en de gedragswetenschappers van Duwtje op zoek naar bewijsvoering. Dat bleek er te zijn.
Zo belandden in 2023 belandden maar liefst 112.000 65-plussers op de spoedeisende hulp na een val. Een stijging van 17% als je het vergelijkt met tien jaar geleden. Onder 65- tot 75-jarigen is dat zelfs 22%. En driekwart van hen belandde op de SEH met ernstig letsel.
Urgentie en handelingsperspectief
We hadden nieuwe en urgente cijfers in handen die het probleem op de kaart zetten. Met de urgente cijfers lieten we ouderen en hun naasten zelf nadenken over hun valrisico’s en hoe ze die kunnen verminderen. Omdat we weten dat veel ouderen hier niet mee bezig willen zijn, gebruikten we ervaringsverhalen van mensen zoals zijzelf. Want die zetten sneller aan tot actie. Daarnaast gaven experts en docenten van valcursussen het gewenste handelingsperspectief.
Om het belang van valpreventie onder de aandacht te brengen en de doelgroep bewust te maken van hun valrisico, ontwikkelden we een doelgerichte PR-aanpak. We maakten nieuwsberichten op maat, passend bij de doelgroep. Ook benaderden we regionale, lokale en lifestylemedia met de meest recente letselcijfers en een valrisicotest om als oudere meer te weten te komen over waar (en hoe) je staat.
Valpartijen samen voorkomen
Onze aanpak werkte. Media gingen aan de slag met de cijfers, ervaringsverhalen en concrete tips die ouderen direct konden toepassen. Het voorkomen van een valpartij was tijdens de Valpreventieweek van 30 september tot 6 oktober 2024 dan ook volop in het nieuws. Van landelijke nieuwsmedia, regionale en lokale nieuwsmedia, lifestylemedia, zorgmedia tot ouderenmedia.
De publicaties verschenen onder andere in Libelle. Zo vertelde dochter Jolande over haar moeder die al een paar keer was gevallen en die ze daarom wees op een cursus. Max Vandaag en De Telegraaf besteedden aandacht aan de cijfers en de tips. En De Stentor ging langs bij Hilde. Deze docent van een valpreventiecursus legde uit wat je zelf kunt doen om vallen te voorkomen.
Onze PR-strategie bracht het gesprek op gang én droeg flink bij aan de aandacht. Waar we hoopten op 200 publicaties, werden dat ruim 600 publicaties.

HvdM vertaalde de landelijke PR-lijn van VeiligheidNL naar regionale persberichten, inclusief lokale cijfers en met verhalen van ambassadeurs uit de regio. Chapeau voor HvdM die hiervoor maar kort de tijd had. De media-aandacht droeg zo bij aan het bereiken van 65-plussers in heel Nederland.
Communicatieadviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport